En fotokalender per person

Nu ska vi se. För det första så tänkte jag göra en fotokalender och skicka som present. Egentligen till hela släkten. Jag tycker det verkar vara en så bra idé. En fotokalender kan man ju göra så mycket olika saker med. Det finns mao många olika fototeman att jobba med, och jag tänkte faktiskt vara så pass ambitiös att jag jobbade med ett tema per person. Alltså att jag anpassade temat för varje fotokalender baserat på vem som ska få den. Jag vet exempelvis att min morbror tycker väldigt mycket om sportbilar och halvnakna tjejer, så därför tänkte jag sätta samma en kombination av dessa element, hur politiskt inkorrekt dem än må vara. Jag behöver inte ens ta några bilder för detta, utan kan lugnt slå mig ner framför datorn, starta photoshop och börja redigera min foton. Det är underbart med digital fotoframkallning och digitala bilder. Att framkalla digitala bilder är ju både lätt, billigt och så blir resultatet oftast över förväntan.

En fotokalender håller inte samma kvalitet som analoga bilder

En fotokalender håller visserligen inte samma genomgående kvalitet som en framkallad analog bild, men det är inte heller syftet med att göra en personlig fotoalmanacka. Hela grejen med det är att göra något som man kan spika upp på vägen och glo på i 12 månader framöver. Det är både en planeringsplattform på väggen och ett forum för att visa upp bilder från familj, vänner och intressen. Åtminstone är det så jag använder min fotokalender, mina fotoalmanackor. Hur du gör får stå för dig. Men jag gissar att vi inte är så långt från varandra i detta avseende.
Andra teman för fotokalender ska jag be att få återkomma till framöver. Jag har ännu inte bestämt exakt. Men jag tror att det kommer att bli något som har med hästar att göra till min mamma; hon är ju som bekant en hästälskare och ryttare och tokmamma i ett enda stort häligt paket av varma kramar. Jag har inte så många bilder på hennes nuvarande valack, men jag har planerat att rota fram riktigt gamla sköna foton från 80 -talet när mamma var som mest igång med sitt ryttande - tänkte scanna in och digitalisera dessa bilder, kanske redigera dem lite och sen dunka in dem i en fotokalender. Blir säkert bra. Och en glad mamma är aldrig fel.
Har även funderingar på att göra en sån där canvastavla, förmodligen en 50x70, men den ska vara en present till hela familjen tänkte jag. Varför det? Jo, för att den ska föreställa ett familjeporträtt av alla oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0