Fotokalender men ingen fotograf (är jag)

En tokig tanke som jag länge haft för att göra en skön fotokalender är att ta 12 bilder när jag hoppar fallskärm, vilket jag faktiskt ska göra om ett par dagar. Jag har hoppat en gång förut, ett sk tandemhopp, men den här gången ska jag hoppa själv. Nu har jag ingen aning om vad för slags kamera jag behöver eller om min flygledare kommer att tillåta mig att fotografera. Men - vad gör man inte för att få ihop en bra fotokalender? Jag kan nästan göra vad som helst. Men detta blir kanske...för mycket.
  • Fotokalender, men inte mycket till fotograf
Det ska väl också erkännas att jag inte är mycket till fotograf. Jag har precis inhandlat en trave seriös litteratur i ämnet och ett par nummer av tidningen "Foto". Tänkte jag skulle plugga på om grunderna. Om ljussättning, slutartid, exponering och sådär. Å andra sidan tycker jag det känns så tråkigt att behöva läsa om ett ämne som jag mycket hellre bara praktiserar rakt upp och ner. Jag vill lära mig genom att göra, inte läsa. Men det kan vara bra att få tips. Och vägledning. Det kan också vara inspirerande att läsa om vad andra har för erfarenheter av fotografering. Det är väl heller inte några stora fotografer som någonsin brytt sig om att göra en fotokalender, vilket är min målbild den här gången, men alla har säkerligen släppt flera tunga fotoböcker med fotokonst.
  • Fotografering - och balans mellan teori och praktik
Ska försöka hitta en bra balans mellan teori och praktik. Det går ju hursomhelst inte att läsa fram en fin fotokalender. Det är bara att ta bilder. Om och om igen. Och förberedda sig på att det kommer ta tid att få fram tolv perfekt. Men denna gång ska jag banne mig lyckas. Det är ett som är säkert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0